یک کفی خنک کننده ی جدید به کاهش یکی دیگر از فاکتورهای خطر زخم پای دیابتی کمک می کند

21مه 2120- یک کفی خنک کننده جدید که توسط دانشمندان UT Southwestern ساخته شده است، دمای پای بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی را- که یک عامل خطر قابل توجه برای زخم پای دیابتی است-، کاهش می دهد. این دستگاه جدید که در مقاله ی منتشر شده در The Journal of Foot & Ankle Surgeryمعرفی شده است، در نهایت می تواند از هزاران قطع عضو در سراسر جهان جلوگیری کند.

زخم پای دیابتی با پیامدهایی در کاهش کیفیت زندگی و عوارض سلامتی بی شماری همراه است، از جمله میزان مرگ و میر 50 درصد از این بیماران در مدت 5 سال. اگرچه علت دقیق این عارضه ی شایع دیابت مشخص نیست، اما فشار زیاد بر روی پا به مدت طولانی یک دلیل غالب برای آن در نظر گرفته شده است. در نتیجه، تاکنون بیشترین درمان پیشگیرانه از زخم پای دیابتی، کفی های کاهش دهنده ی فشار بوده اند.

با این حال، دکتر Yavuz، استادیار گروه دانشکده بهداشت پروتز و ارتوپدی در مرکز پزشکی UT جنوب غربی، می گوید: این مداخله ی پیشگیرانه هدف خود را بدرستی انجام نداده است زیرا نرخ قطع عضو دیابتی با وجود کفی های کاهش دهنده ی فشار همچنان به طور گسترده ای رو به افزایش است، حتی با این که بیماران کفش و کفی درمانی مناسب و اختصاصی دریافت می کنند، و در این مورد آموزش می بینند و تحت نظارت دقیق قرار می گیرند.30 تا 40 درصد از بیمارانی که یک زخم پای دیابتی داشته اند، در طی یک سال بعد به یک زخم دیگر مبتلا می شوند.

به امید کاهش این تعداد، دکتر Yavuzو همکارانش بر روی عامل خطر دیگری برای این زخم ها تمرکز کردند و آن "دمای پا" بود. مطالعات حیوانی نشان داده اند چنانچه دمای پوست را بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنیم، احتمال ایجاد زخم بر اثر فشار نسبت به دماهای بالاتر کاهش می یابد. دکتر Yavuzتوضیح می دهد پای بیماران دیابتی به دلیل التهاب مرتبط با دیابت بطور معمول گرم تر است، ترکیبی از اصطکاک ناشی از راه رفتن و کفی های درمانی سفتی که بیماران می پوشند و معمولاً از مواد مصنوعی ساخته شده اند مانند عایق های حرارتی عمل می کنند، و اجازه ی خنک شدن پا را نمی دهند. ما فکر کردیم، چرا با خنک کردن پا، این چرخه ی معیوب را نشکنیم؟

برای انجام این کار، دکتر Yavuzو آزمایشگاه وی، با کمک مالی اولیه از مرکز پزشکی کاربردیUTSW ، سیستمی را ساختند که آب خنک را در کفی های تسکین دهنده ی فشار به گردش در می آورد. دستگاهی که محققان آن را کفی مانیتورینگ و تنظیم دما و فشار (TAPMARI)نامگذاری کرده اند، این دستگاه شامل یک جعبه ی کوچک است که به ساق پا بسته می شود و دارای یک واحد خنک کننده ، یک پمپ آب کوچک، یک باتری و یک ترموستات است. واحد خنک کننده نوعی از خنک کننده ترموالکتریک است که با اثر Peltier برای سرد کردن آب تا دمای مطلوب عمل می کند و سپس آب خنک درون کفی ها پمپ می شود. سپس دکترYavuz با شرکت مهندسیVivonics Inc همکاری کرد و از مؤسسات ملی بهداشت برای بهبود طراحی، کمک مالی دریافت کرد.

محققان دستگاه بهبود یافته را بر روی هشت داوطلب آزمایش کردند: یک مرد و هفت زن با سن متوسط ​​45 سال. پنج نفر از این داوطلبان سالم و سه نفر دارای نوروپاتی دیابتی بودند.

محققان با استفاده از دوربین حرارتی مادون قرمز قبل از پوشیدن کفی از پای افراد تصویربرداری کردند، و سپس کفی خنک کننده را در کفشهای مناسب قرار داده و بعد از 5 دقیقه پیاده روی بر روی تردمیل عکسهای حرارتی بیشتری گرفتند. آنها بعد از دو ساعت اضافه کردن کفی های خنک کننده به کفشی که بیماران به پا داشتند و پس از دوباره 5 دقیقه پیاده روی بر روی تردمیل، عکسبرداری نمودند.

نتایج نشان داد که میانگین دمای اولیه ی پای این گروه 28.1 درجه سانتیگراد بود. میانگین دمای پای آنها در پایان مطالعه در پای چپ 31.7 درجه سانتیگراد و برای پای راست که توسط دستگاه TAPMARIسرد شده بود برابر با 25.9 درجه سانتیگراد بود. اگرچه پای افراد دیابتی در هنگام پیاده روی از داوطلبان سالم گرمتر بود، اما همچنان متوسط دمای پای راست آنها در ​​27.5 درجه سانتیگراد حفظ شده بود، و این نشان می دهد که این کفی ها می توانند درجه حرارت را در دامنه ای حفظ کنند که در مقابل از بین رفتن پوست، از فرد محافظت کند.

دکتر Yavuzمی گوید این حد از دمای خنک در کفی باعث انقباض عروق (تنگ شدن رگ های خونی) در پا، که می تواند به بافت آسیب برساند، نمی شود. با این حال، دما تنها در بعضی از مناطق پا کاهش یافته بود، اما در قسمت میانی پا همچنان بالا بود و به 30.8 درجه سانتیگراد رسیده بود، و این نشان می دهد که طراحی این کفی نیاز به بهبود دارد. به گفته ی وی، سایر عناصر طراحی نیز می توانند بهبود یابند، مانند کاهش اندازه ی واحد پوشیده شده بر روی ساق پا.

سرانجام، دکترYavuz می گوید: این دستگاه ها می توانند از بروز این عارضه شایع و غالباً جدی جلوگیری کنند.

وی می گوید: زخم پای دیابتی می تواند بار سنگینی برای بیماران، خانواده های آنها، مراقبان و سیستم بهداشتی باشد. آنچه ما اکنون برای جلوگیری از این علائم و یا حفظ وضع موجود انجام داده ایم، موثر نبوده است اما TAPMARI می تواند آغاز یک رویکرد کاملاً جدید باشد.

منبع:

Yavuz, M., et al. (2020) Temperature- And Pressure-Regulating Insoles for Prevention of Diabetic Foot Ulcers. The Journal of Foot & Ankle Surgery. doi.org/10.1053/j.jfas.2019.05.009.

https://www.news-medical.net/news/20200521/New-cooling-insole-helps-reduce-risk-factor-for-diabetic-foot-ulcers.aspx